Dostępność NASa w sieci lokalnej - Dziwne przypadki

Dyskusja w 'Synology Assistant' rozpoczęta przez użytkownika oloman, 4 Listopad 2014.

  1. oloman

    oloman Nowy użytkownik Noobie

    Od około miesiąca obserwuję dziwne problemy z dostępem do swojego NASa (DS713+) w sieci lokalnej.
    Urządzenie jest wyposażone w dwie karty sieciowe LAN1/2 i poprzez obie połączone z routerem.

    Wyszukując NAS w Synology Assistant raz znajduje go na obu adresach IP, raz wymiennie na jednym z nich, a innym razem nie uzyskuje dostępu na żadnym adresie. Sytuacja ta potrafi zmieniać się wielokrotnie podczas danej sesji na komputerze.

    Przekłada się to wprost na możliwość dostępu do DSM przez przeglądarkę z komputera lub poprzez aplikacje dostępowe typu Audio, Photo, File Station z telefonów i tabletu po danym adresie IP.
    Nie mam natomiast problemów z dostępem do NAS poprzez zamontowane foldery w systemie lub otoczenie sieciowe.

    Niestety nie mam pojęcia co może być tego przyczyną.
    NAS bez problemu działał w takiej konfiguracji sieciowej przez ponad 5 miesięcy od zakupu. Nic w obrębie sieci nie uległo zmianie.
    Zasadniczo w tym czasie przeprowadzałem jedynie aktualizacje DMS, instalowałem aplikacje z centrum pakietów i udostępniałem NAS po FTP na zewnątrz (to zostało cofnięte).

    Jeżeli, ktoś ma pomysł co może być przyczyną takich zachować proszę o pomoc.
     
  2. mikhnal

    mikhnal Guest

    I Ty się dziwisz, że to nie działa? Wypnij z routera jeden kabel LAN.
     
  3. oloman

    oloman Nowy użytkownik Noobie

    No dziwię się i nie bardzo rozumiem dlaczego ma nie działać.
    Nie jestem specjalistą od sieci ale jak gdzieś przeczytałem, po to są te dwa złącza LAN aby rozdzielać ruch do NAS a tym samym zwiększyć jego wydajność. Zatem powinno działać.
     
  4. mikhnal

    mikhnal Guest

    Więc źle przeczytałeś i źle to podłączyłeś.
    Wypnij jeden kabel LAN i wszystko wróci do normy.
     
  5. oloman

    oloman Nowy użytkownik Noobie

    W wolnej chwili poszukam źródła moich wiadomości.
    Korzystając z Twojej podpowiedzi od razu nasuwa mi się pytanie, po co w takim razie NAS został wyposażony w dwie karty sieciowe?
    Mogę prosić o bardziej szczegółowe wyjaśnienia dlaczego to tak nie działa?
     
  6. mikhnal

    mikhnal Guest

  7. oloman

    oloman Nowy użytkownik Noobie

    OK. Dzięki za podpowiedź. Doczytałem trochę o Link Aggregation na DS713+ i moim routerze (z różnych wypowiedzi raczej nie obsługuje tej funkcji), zatem nie skorzystam w tej chwili ze wzrostu szybkości na moim NAS-ie.

    Jednak zostawiając na razie wzrost wydajności NAS po LAN. Jeszcze jedno pytanie, bo nadal nie rozumiem. Dlaczego występują wyżej opisane problemy, skoro każdy LAN w NAS-ie ma swój odrębny ustawiony na sztywno adres IP i wywołania następują po tych adresach. Dlaczego to się tnie?
     
  8. mtkk

    mtkk Zarejestrowany Noobie

    Agregacja linków powoduje że masz większą przepustowość bo kilka linków widziane jest jak jeden zsumowany.

    Jednak dla dwóch kart sieciowych można znaleźć więcej zastosowań ale to inny temat.


    Jeśli masz ustawione różne adresy ip na kartach w synku to moim zdaniem wszystko powinno działać bez problemu. Na obu ipkach serwer powinien odpowiadać usługami a w zależności od adresu ip switch kierowalby pakiety inną trasą. Ale nie miałbyś z tego żadnych korzyści.

    Problem pojawiłby się gdybyś miał ten sam adres na obu kartach ale chyba DSM nie pozwoli na zdublowanie adresu. (Nie mogę teraz tego sprawdzić).
    Wtedy w tablicy arp kompa i Switcha na zmianę pod adresem synka pojawiałaby się raz jedna karta sieciowa a raz druga
    I
     
  9. oloman

    oloman Nowy użytkownik Noobie

    Dokładnie tak to rozumiem. Zatem gdzie szukać rozwiązania / źródła opisanych problemów?
    Tym bardziej, że jestem przekonany, że długi czas wszystko działało bez problemów.

    Początkowo sądziłem, że zablokowałem coś przez nieuwagę w zaporze sieciowej komputera.
    Wyłączyłem ją całkowicie ale to nie pomogło. Ponieważ problemy z dostępem pojawiły się też na tabletach i telefonach odrzuciłem tą ewentualność.
    Zacząłem śledzić NAS w Synology Assistant obserwując zachowania opisane w pierwszym poście.
    Szukając zmian na NAS-ie, które poczyniłem i mogły mieć wpływ na zaistnienie tych problemów myślę o przeprowadzanych aktualizacjach DSM i zmienianych opcjach zabezpieczeń NAS.
     
  10. mtkk

    mtkk Zarejestrowany Noobie

    Może to błąd DSM po aktualizacji. Nie znam możliwych ustawień DSM które mogą powodować taki problem. Jak próbujesz łączyć się z usługami to raz laduje Ci się strona a raz nie?

    Ps. Nie doszukując się problemu to i tak najlepiej korzystać z jednej karty tak jak pisał mikhnal. Po co logować się raz na takim ip a raz na innym? Z ciekawości wyłącze agregacje i zobaczę to u siebie.
    ----
    A tak wogóle to napisz jak masz skonfigurowane interfejsy w NASie?
    Czy router i switch też połączyłeś dwoma kablami?